Indienii sarbatoresc azi “Guru Purnima” dar enumerăm întâi pe scurt sursa suferintelor si bolilor, descrisă de Lao Tzu
– A avea o dispoziție instabilă și fluctuantă este o boală.
– Să uiți de dreptate și noblețe, să te străduiești doar pentru a dobândi un profit este o boală.
– Să te complaci în desfrâu, care distruge virtutea (De) este o boală.
– Concentrarea totală cu întregul nostru “inima-minte” asupra patimilor și atașamentul față de ele este o boală.
– Ura și dorința de moarte este o boală.
– A permite lăcomiei și avariției să ne ascundă greșelile este o boală.
– Defăimarea oamenilor și lăudarea de sine este o boală.
– A fi irascibil și arogant este o boală.
– Discuțiile frivole și triviale sunt o boală.
Fragment din scrierea “Lao Tzu ne vorbește despre cele o sută de boli”
O intepretare a SĂRBĂTORILOR VEDICE:
“GURU PURNIMA”
Prima lună plină de după solstițiul de vară este de bun augur din punct de vedere spiritual și are loc în cea de-a 15-a zi lunară, care are loc miercuri, 13 iulie. Este un moment de bun augur pentru a primi har de la “Guru” sau de la Intelepciunea Divina.
Considerat in India un moment minunat pentru a citi literatură spirituală, pentru a aduce ofrande (a face puja) pentru manifestarea divinitatii in ipostaza de Maestru sau Guru.
Moment bun pentru a oferi suport si sau a realiza donatii maeștrilor și școlilor lor, pentru a susține cunoașterea spirituală. Meditația și oferirile făcute cu ocazia acestui moment circanual special “Guru Purnima” sunt considerare avand consecinte karmice deosebit de ample, favorabile, sau puternice.
Nu prea mai avem în zilele noastre ipostaze de “Guru”.
Însă e un moment prielnic pentru a onora profesorii.
Primul nostru profesor a fost mama noastră, apoi profesorii noștri de la școală și poate preotul nostru local și apoi mentorii noștri din viata, studii superioare sau de la facultate.
Va puteți oferi timp să îi admirati pe toți cei care v-au ajutat sa iesi din ignoranță, care v au trezit o dragoste și sau o recunoștință profundă.
Sa ne apropiem azi de noțiunea aceasta atât de folosită. Guru !
Gu înseamnă întuneric, Ru înseamnă îndepărtare, eliminare.
Guru mai semnifica la modul primar, calitatea de “greu”, stabil, avand un calm imperturbabil, de neclintit, centrat, ferm fixat în centrul uraganului minții / constiintei umane învolburate de gânduri si “ne’vointă”.
Guru in traditia vedica e asociat si Sinelui divin care risipește întunericul ignoranței atunci cand omul prin practicile interioare patrunde in starea de constiinta a adevărului naturii divine originare.
Starea în care timpul durată e oglindit in clipa prezenta.
Sa vedem cum se reflecta conceptul în tradiția Taoista “Greul” – “Guru”
Greul (guru) “Nemiscarea” , Repausul din centrul rotii, din chiar nucleul central al manifestării, este sursa izvorul si stăpânul tuturor mișcărilor de la periferie. (Se spune în Tao te King)
De aceea înțeleptul (printul, suveranul) deși călătorește întreaga zi nu își părăsește bagajele grele, nu se desparte de izvorul vieții; rămâne inrădăcinat in nepatimire, Tao;
nu se sinucide părăsindu-și corpul sau viața dificilă; îşi păstrează calmul şi continuă practica inrădăcinării in starea de echilibru Tao.
Chiar și in fața celor mai tulburătoare spectacole (din timpul catastrofelor naturale, sau chiar dacă el are palate măreţe ori are faimă ),
El, înțeleptul, rămâne neperturbat, înrădăcinat în Tao;
calm și detaşat;
într-o stare de liniste desăvârșită,
in propria sa casă
(in propriul sau Sine, căci oricât de frumos ar fi peisajul din exterior, el nu se opreşte decât în locurile linistite si sigure ).
Cum şi-ar putea permite stăpânul oștirii (a zece mii de care de război spuen Tao te King), să se poarte cu uşurinţă (instabil, frivol) neglijându-și imperiul (universul său interior) ?
Cel ce conduce cu ușurință (preocupat de sine, dispretuindu-și semenii; antrenat in acțiuni ușuratice (frivole, triviale) iși pierde rădăcina autorităţii sale
(acţionând superficial își distruge temelia; sau cum spun mai poetic scrierile vremii “isi pierde sfetnicii”) .
Cel ce se grăbeşte (se agită; nu-şi păstrează calmul, repausul), îşi pierde stăpânirea (de Sine) şi a imperiului (“agitația pierde pe regi”).
“Sunetul și tăcerea se armonizează mutual” spun înțelepții chinezi.
Calatoria inspre centru,
sau calea de intoarcere Acasa,
este calea către inradacinare in punctul fix al universului
descris si ca “Ultima Realitate” (Tao) sau Adevarul Ultim Divin,
punct pe care il cauta si Arhimede,
“ca sa poata misca lumea”.
Prin relatiile profunde cu planul cauzal, sau “Sursa” din centrul roții energiilor, cea care determina ciclul transformărilor din “lumea manifestata”, care au fost decodificate in Cartea Transformărilor (Yi King),
aceasta cale
este indispensabila celor ce vor sa depaseasca limitarile karmice, stările de lipsa, neputință sau suferinţa.
Este calea catre cunoasterea nemijlocita a realitatii, catre Adevarata noastra identitate
(autocunoastere), catre recunoașterea adevăratei noastră naturi divine originare (starea de perfectiune divina), care se manifesta holografic in fiecare faptura.
Calatoria inspre centru, sau calea de intoarcere Acasa si calea către inradacinarea in punctul fix al universului, punct pe care il cauta si Arhimede, “ca sa poata misca lumea”.
Încheiem cu avertismentele referitoare la boli:
– A avea o dispoziție instabilă și fluctuantă este o boală.
– Să uiți de dreptate și noblețe, să te străduiești doar pentru a dobândi un profit este o boală.
– Să te complaci în desfrâu, care distruge virtutea (De) este o boală.
– Concentrarea totală cu întregul nostru “inima-minte” asupra patimilor și atașamentul față de ele este o boală.
– Ura și dorința de moarte este o boală.
– A permite lăcomiei și avariției să ne ascundă greșelile este o boală.
– Defăimarea oamenilor și lăudarea de sine este o boală.
– A fi irascibil și arogant este o boală.
– Discuțiile frivole și triviale sunt o boală.
Fragment din scrierea “Lao Tzu ne vorbește despre cele o sută de boli”