Universul este într-o continua schimbare.
Însă legile pe baza cărora au loc aceste schimbări sunt imuabile, mereu aceleași.
Legile manifestarii ne arata în ce direcție vor decurge lucrurile
… cu cea mai mare probabilitate.
Yin și Yang formează Tao atunci când dinamica lor se pastreaza in echilibru.
Dezechilibrul lor reprezinta chiar starea de suferință.
#Jing este conceptul “Căii” sau “Principiul” (Echilibrului),
#Li este #Adevărul.
Calea Adevărului este in cultura chineza numita “Jing”
Așadar ceea ce face sa devina evidenta aceasta
Cale a #Echilibrului si/sau a #Adevărului ,
Legitățile ce fundamenteaza curgerea fireasca a schimbărilor ce descriu și cuprind in sine perfecțiunea universala
Aceasta cale este #Canonul Sacru (sau autoritatea sacra).
Așadar cultura chineza se inspira in cunoastere
din observarea universului, îl privește ca pe o manifestare a perfecțiunii divine
și implicit ne luminează asupra faptului ca legitățile sunt perfecte, iar “Canonul” este “sacru”, adica divin și divinatoriu.
#Divinatoriu in sensul ca reproduce perfectiunea si aduce sacrul in #profan…
si echilibrul in dezechilibru.
♤♡◇♧
Din punct de vedere filozofic, Cartea “Căii Transformărilor” este o carte scrisă pentru a dezvălui tiparele (dao 道, care înseamnă literalmente “calea”) lucrurilor care se schimbă între ceruri și pământ, (care între Cer și Pământ, în chineza veche, se referă la lume ca la un “întreg”).
Ea urmărește să ajute lucrurile să înflorească și să faciliteze realizările cu succes a actiunilor umane.
Autorii Cărții Transformărilor au imitat miriadele de lucruri schimbătoare din cosmos prin aplicarea unei structuri de hexagrame și imagini bazate pe observarea schimbărilor naturale pe o perioadă de 1.500 de ani, între 2.000 î.Hr. și 500 î.Hr.
Cunoștințe de bază
Yi în YiJing are trei semnificații:
mutabilitate; imutabilitate; ușurință și simplitate.
Mutabilitatea sau transformarea indică faptul că totul este în continuă schimbare, iar YiJing este o carte despre filosofia schimbării.
Imutabilitatea explică dao-ul relativ neschimbat care există, deși lucrurile sunt mereu în mișcare.
Atât dao-ul naturii, cât și interacțiunile umane ar putea avea un caracter de imutabilitate, la fel ca modelele de manipulare a lucrurilor și principiul de mișcare a lucrurilor.
A treia conotație a lui yi este ușurința și simplitatea,
deoarece este foarte ușor să înțelegi dao-ul lui YiJing și este foarte simplu să pui în practică dao-ul.
YiJing este compus din următoarele elemente: numere, imagini, trigrame și hexagrame și cuvinte.
Folosim numere în viața de zi cu zi, cum ar fi numerele de identificare, numerele de telefon etc. Chinezii antici au realizat importanța numerelor chiar înainte de a începe cultura și civilizația lor.
Baza Cărții paternurilor sau Modelelor de transformare – I Ching sau Yi Jing – este filozofia sa unică a numerelor.
În legenda străveche, calul-dragon a sărit din Râul Galben cu o hartă (He-tu) în spate, iar țestoasa divină a plutit pe râul Luo cu o hartă (Luo-shu) în spate.
Când înțeleptul antic Fu Xi (despre care se spune că a fost primul dintre cei Trei Suverani ai Chinei antice) le-a văzut, a creat cele opt trigrame conform filozofiei numerelor din He-tu și Luo-shu.

He-tu este format din numere de la unu la zece, iar Luo-shu este format din numere de la unu la nouă. Filozofia numerelor afișează rigoare și eficiență în acest raționament filozofic al chinezilor antici, deși nu are structura filozofiei analitice occidentale. Aplicarea numerelor în sistemul Zhouyi este implicată în metoda sa de divinație, calculând o tri/hexagramă pe etape complicate.
Ori de câte ori oamenii folosesc I Ching, ei trebuie să gândească prin intermediul imaginilor, care pot fi considerate ca un “limbaj” special al Cărții Transformărilor.
Imaginea este baza pentru construirea Căii Paternurilor într-o carte.
În chineză, xiang 象 (imagine) înseamnă a imita și a reprezenta.
Fiecare trigramă reprezintă un tip de lucru sau eveniment din univers.
Anticii considerau că există opt tipuri de lucruri de bază în lume și le caracterizau ca fiind
cerul, pământul, tunetul, vântul, apa, focul, munții și lacurile.
cerul, pământul, tunetul, vântul, apa, focul, munții și lacurile.
Fiecare dintre ele este simbolizat respectiv de o trigramă: (Qian 乾), (Kun 坤), (Zhen 震), (Xun 巽), (Kan 坎), (Li 离), (Gen 艮), (Dui 兑).
Pentru vechii chinezi, întregul univers era compus din qi 气 suflul vietii, care nu este doar material, ci și psihologic, astfel încât qi poate fi considerat ca forță psiho/suflu/suflet – materială.
Componenta de bază a trigramelor este linia nedespărțită “-“, adică linia yang/puternică si/sau linia întreruptă “- -“, adică linia yin/moale.
Linia yang reprezintă yang-qi ca forță conducătoare, iar linia yin reprezintă yin-qi ca forță urmatoare. Orice fenomen schimbător se formează prin comunicarea dintre yin-qi și yang-qi.
Cu alte cuvinte, schimbările dintre două puteri opuse produc miriadele de lucruri.
Ca o carte, cuvintele lui Zhouyi au două secțiuni: una este Clasicul (jing 经) și cealaltă este sectiunea de Comentarii (zhuan 传).
Se spune că Clasicul a fost creat atât de Fu Xi, cât și de regele Wen de Zhou (numit Ji Chang, fondatorul dinastiei Zhou).
Sectiunea “Clasicul” are mai puțin de 5.000 de cuvinte și este antic, obscur, succint și profund. Acesta explică fiecare linie a fiecărei hexagrame. De-a lungul timpului, au fost elaborate numeroase comentarii numai pentru Clasic. Yi Qing este o scriere realizată prin procesul de observare a imaginilor și de atașare a cuvintelor.
Fără Marele Apendice, ne este foarte greu să înțelegem astăzi I Ching. S-a spus că Confucius a fost autorul Marelui Apendice. Confucius a citit cu sârguință în ultimii săi ani de viață, până într-atât încât legăturile de piele care legau laolaltă foile de bambus s-au rupt de mai multe ori. Îi era teamă că oamenii de după el ar putea fi incapabili să înțeleagă sensul lui acestei cărți, așa că a compilat cele zece articole din Marele Apendice, care sunt numite “Zece aripi” pentru a însoți Clasicul
Dar asa cum spuneam mai devreme : Baza Cărții modelelor predictive, a paternurilor sau Modelelor de transformare – I Ching sau Yi Jing – este filozofia sa unică a numerelor.
În legenda străveche, calul-dragon a sărit din Râul Galben cu o hartă (He-tu) în spate, iar țestoasa divină a plutit pe râul Luo cu o hartă (Luo-shu) în spate.
Aceasta simbolistica a curgerii timpului în spațiu ce este descris râul Luo ce parcurge sinuos traseul sau descris de diagrama ce apare pe harta intruchipeaza mersul regulat al Soarelui pe bolta cerească, ce determina schimbările firești care au loc în spațiul înconjurător în lumea macrocosmica și similar in microcosmos.
Modificările ambiantei ce este animata de energia timpului prin ciclurile energiilor solare, diurne si nocturne pot fi înțelese in perfect acord cu direcțiile spațiului căpătând astfel o profunda valoare de stabilitate și predictibilitate.

Sistemul “Omul Punte intre Cer si Pamant”
Sistemul Canopy Heaven
Ce definește “Cerul ca o sfera si Pământul ca un pătrat” după felul în care ele funcționează
Pentru ca Bolta cereasca se schimbă zi si noapte in continua mișcare nesfârșită
(Astfel ca funcția Cerului este asimilata unei sfere)
In timp ce Pământul mentine si hrănește (astfel ca funcția lui este asimilata unui patrat)
acest sistem ce analizează modificările asupra punctului observatorului
în raport cu modificările poziției Soarelui în periplul sau diurn, apoi al anotimpurilor ce se derulează si reîncep ciclic
Acest sistem deductibil a fost exprimat matematic si a fost capabil să permită înțelegerea teoretica asupra unor realități inaccesibile pe vremuri Chinei antice, precum acelea ca:
• “Exista Gheață si pe timp de Vară” ,
• “Poti sa vezi Soarele neîntrerupt timp de 6 luni pe an”
Asa cum
• “in celelalte 6 luni Soarele nu va mai apărea deloc ”
in zona Arctica și Antarctica …
Iata cum Istoria Stiintei si Tehnologiei In China Antica folosește concepte pe principii analogice si realizeaza modele predictive de functionare ale lumii materiale și ale funcționarii organismului uman.
Modelele predictive antice sunt fundamentale și astazi in diagnostic, tratament si prognostic.