Meridianul Inimii și Meridianul Pericardului. Durerea de tip angina tratată cu un singur ac.

În capitolul 71 din „Pivotul Spiritual” (Huang Di Nei Jing Ling Shu), împăratul îi pune lui Qi Bo următoarea întrebare:

„Vasul minor yin al mâinii este singurul care nu are deschideri de transport. De ce?”

Qi Bo răspunde astfel:

„Conductorul minor yin este vasul inimii. Inima este marele guvernator dintre cele cinci depozite pe termen lung (Zang) și cele șase depozite pe termen scurt (Fu). Este locul unde esența–spiritul (Jing-Shen) rezidă. Atât timp cât acest depozit pe termen lung este ferm și stabil, qi-ul malefic nu va fi acceptat acolo.

Când este acceptat acolo, inima este deteriorată.

Când inima este deteriorată, spiritul o va părăsi.

Când spiritul a părăsit-o, persoana va muri.

De fapt:

Tot qi-ul malefic care este prezent în inimă, este prezent în învelișul inimii.

Învelișul inimii este vasul guvernatorului inimii. De aceea, vasul minor yin al mâinii este singurul fără deschidere de transport.”

Textul Original în engleză poate fi consultat aici :

In chapter 71 of the Spiritual Pivot (Huand Di Nei Jing Ling Shu), the emperor asks Qi Bo the following:

 “The hand minor yin vessel, it is the only one that has no transport openings. Why?”

Qi Bo answers thus:

The minor yin conduit is the heart vessel. The heart is the big ruler among the five long-term depots (Zang) and six short-term repositories (Fu). It is the place where theessencespirit(Jing-Shen) resides. As long as this long-term depot is firm and stable, evil qi will not be accepted there.

When they are accepted there, then the heart is damaged. 

When the heart is damaged, then the spirit will leave it. 

When the spirit has left it, then that person will die. 

The fact is: 

All evil qi that are present in the heart, they all are present in the heart enclosure. 

The heart enclosure, it is the vessel of the heart ruler. Hence the hand minor yin vessel is the only one without transport opening.”


În perioada istorică în care a fost scris „Pivotul Spiritual”,

indicațiile pentru Hand Shao Yin și Hand Jue Yin erau aceleași.

În plus, în textele clasice există multe referințe la cele cinci organe Zang și cele șase organe Fu care, de fapt, nu includ canalul Inimii.

În MTC Inima este considerată “împăratul”, iar ca atare, (în China acelor vremuri), ideologia filozofică și culturală era

“că este rolul celorlalte organe și meridiane să protejeze împăratul de orice pericol și rău.”

Abia într-o perioadă ulterioară găsim mențiuni despre utilitatea punctelor de pe canalul Inimii.

Această înțelegere ridică două întrebări importante:

  • Nu este canalul Inimii capabil să ofere suport și să trateze suferințele corelate sau legate de canal și de organul Cord în sine?
  • Există oare “diferențe” în indicațiile referitoare la utilizarea punctelor de pe meridianul Inimii față de cele ale meridianului Pericardului ?

În cunoașterea actuală a medicinii tradiționale chineze palparea pulsului la artera radială este o metodă recunoscută de investigare a situației organelor și meridianelor energetice principale.

Evaluarea pulsului în vechime cuprinde referiri la variațiile de puls ce pot fi percepute de a lungul traseelor meridianelor însă aceste prescripții nu au fost sintetizate într un sistem de sine stătător de investigație a funcționării sistemului format din perechile “meridian organ”.Gasim doar indicații referitoare la modificări ale “pulsului diagnostic chinezesc” perceput la artera radială …

Vedem în același timp ca și astăzi confuziile sunt perpetuate chiar în ce privește denumirea actuală a meridianelor. Arareori vom auzi în Occident denumirile originale ale meridianelor conform cu teoriile yin yang descrise în literatura clasică. În cazul acestor două meridiane vedem chiar o descriere și mai puțin comună “The hand minor yin vessel”.

În concluzie „Vasul minor yin al mâinii” se referă la canalul Inimii (Shou Shao Yin Xin Mai) în Medicina Tradițională Chineză (MTC).

Acest canal este considerat un „vas” minor yin deoarece este asociat cu Inima, care este organul central al corpului și se considera că guvernează mintea și spiritul (Shen).

Este, de asemenea, descris ca un „guvernator” dintre organele Zang, datorită rolului său important în menținerea vieții și conștiinței.

Acest vas este menționat și pentru faptul că nu are deschideri de transport (adică canale care comunică cu exteriorul corpului prin puncte de acupunctură specifice), deoarece este considerat un canal mai intern și central.

La începutul carierei sale clinice, un medic chinez povestește ca nu era obișnuit să atingă diferitele zone ale corpului pentru a localiza și evalua situația palpatorie a punctelor de acupunctură.

A fost însă la un moment dat confruntat cu un caz care era o pacientă ce s-a prezentat la spital și care a determinat o schimbare în modul său de gândire.

Această pacientă suferea de dureri toracice din cauza anginei instabile (angina instabilă pectorală, cunoscută și sub denumirea de durere toracică ischemică).

Deoarece era o afecțiune a inimii, medicul a considerat firesc că ar trebui să o trateze folosind canalele Inimii și al Pericardului.

Doctorul se gândea care puncte să le aleagă din numeroasele puncte recunoscute ca utile pentru durerea toracică.

Pe măsură ce se apropia de pacientă pentru a aplica tratamentul cu acupunctura, ceva în intuiția sa l-a determinat să atingă și să palpeze antebrațul ei.

În timp ce palpa mâna, a observat o contractura – tonifiere musculară – accentuată și un nodul mic, dar foarte solid pe traseul canalului Pericardului : Hand Jue Yin, la poziția PC4, care e chiar punctul Xi-Cleft al meridianului.

A decis să stimuleze cu acul doar acest punct.

Imediat după inserarea acului, pacienta a raportat o senzație puternică de iradiere care a început la antebraț și s-a deplasat spre piept.

După aproximativ un minut de la momentul instalării tratamentului cu acupunctura, durerile toracice au dispărut.

Atât pacienta, cât și doctorul au fost la fel de surprinși și încântați.