Există o nevoie arhetipală profundă în psihicul uman pentru “o mamă”.
Se spune că reprezentarea divinității sub aspect se “zeița și mama” a fost cea mai timpurie concepție a umanității despre divinitate.
În rândul adoratorilor acestei reprezentări asupra divinității “șakta”- ilor care il venerează pe Dumnezeu in ipostaza de Zeița-Mamă, sursa întregii existențe este de natură feminină.
Dumnezeu este femeie.
Ea (ipostaza feminină) este reprezentarea principală a Divinității.
Ea este acea putere care locuiește în toate formele de viața ca și conștiință, minte, materie, energie, tăcere, bucurie, dar și tulburare și violență.
Ea este energia vibrantă care face ca totul să fie viu, fascinant și minunat.
Ea este inerentă în tot și, în același timp, transcende totul.
1.2. Adevărata ei natură este dincolo de minte și materie;
nu este legată de nicio limitare.
Ea este Arupa – fără formă.
Când este reprezentată într-o formă, reprezentarea sa intensă este un punct focar “Bindu “
– punctul lipsit de dimensiuni,
plin de potențial nelimitat,
pe cale să se extindă într-o dimensiune fără sfârșit, imensă…
Bindu-ul simbolizează forma sa microcelulară cea mai subtilă, ca Mamă universală, pântec, yoni, creatoare, păstrătoare dar și receptoare a universului.
1.3. Zeița în Tantra – ca Bindu – denotă ceea ce este ascuns; secretul, subtilul și ceea ce este extrem de sensibil.
Ea reprezintă sursa a tot ceea ce este de cunoscut, de căutat și de atins prin devotament și efort; ea este Durga.
Căutătorul este atras de fascinația de a o cunoaște.
Ea este misterul și farmecul întregii cunoașteri.
Ea este în același timp puterea interioară care ghidează, cunoașterea și înțelegerea acesteia.
Ea este Vidya.
2.1. În mod obișnuit, Vidya înseamnă cunoaștere, învățare, disciplină și un sistem de gândire.
Dar, în contextul înțelepciunii (sanskrita: Tantric), ea are un sens extins.
Aici, ea face referire fie la o zeiță, fie la personificarea conștiinței acesteia; sau la manifestarea diverselor sale puteri sub forme specifice în momente diferite, cu scopuri diferite.
Formele sale variate – dinamice și statice – sunt interpretate ca instanțe explicite ale naturii ei absolute.
Devi Durga este descrisă ca Vidya în toate ființele; ca tipuri contrastante de energii care pătrund întreaga existență.
Și fiecare dintre aceste Vidya este o ilustrare a energiei sale primordiale ca întâia, sau (Adi Prakriti sau Adi Parashakti).
2.2. Devi, în Tantra, reprezintă conștiința care funcționează la diferite niveluri ale universului – atât spre interior, cât și spre exterior.
Ea este, de asemenea, sursa diferitelor principii, energii și facultăți care creează universul manifest și nemanifest.
Când diversitatea nesfârșită care apare în natură, în oameni și în întreaga existență este personificată, tantricul le vizualizează prin expresii familiare lui.
El vede fiecare dintre acestea ca o manifestare specifică a Devi. Recunoaște fiecare expresie a ei ca o Vidya.
Aceste vizualizări simbolice tantrice sunt numite cu venerație Mahavidya.