Huangdi Nei Jing, care afirmă: „Jiao-ul Superior este ca o ceață, Jiao-ul Mijlociu este ca un bazin de macerare, iar Jiao-ul Inferior este ca un canal de scurgere”. Această analogie descrie în mod elocvent funcțiile distincte ale celor trei diviziuni ale San Jiao:
- Jiao Superior („Ca o Ceață”): Această analogie se referă la regiunea toracică, cuprinzând Inima, Pericardul și Plămânii. „Ceața” simbolizează acțiunea sa ușoară și difuză în reglarea respirației, circulației și transformarea și rafinarea Qi-ului. Această porțiune a San Jiao dispersează fluidele sub formă de vapori fini pentru a umezi pielea și mușchii. De asemenea, această funcție contribuie la claritatea mentală și la bunăstarea emoțională.
- Jiao Mijlociu („Ca un Bazin de Macerare”): Această descriere se aplică regiunii abdominale, fiind strâns legată de Stomac, Splină, Ficat și Vezica Biliară. „Bazinul de macerare” evidențiază rolul său crucial în digestie, asimilare și distribuția nutrienților. Este locul unde substanțele ingerate sunt transformate în energie vitală și unde fluidele pure și impure din alimente și băuturi sunt separate.
- Jiao Inferior („Ca un Canal de Scurgere”): Această parte se referă la abdomenul inferior, fiind conectată cu Intestinul Gros, Intestinul Subțire, Rinichii, Vezica Urinară și organele reproductive. Analogia cu „canalul de scurgere” subliniază funcția sa de portal pentru eliminarea deșeurilor din corp și de depozit pentru esențele vitale. Această porțiune este responsabilă de rafinarea finală și excreția fluidelor.
Su Wen clarifică în continuare că „San Jiao, sau cele trei cavități viscerale, promovează transformarea și transportul apei și fluidelor în întregul corp”. Este numit în mod explicit „oficialul responsabil cu irigațiile și controlează pasajele de apă”. Ling Shu (Axa Spirituală), capitolul 18, detaliază modul în care corpul primește Qi din alimente, care apoi se răspândește la organe, San Jiao având un rol în separarea părților clare de cele tulburi.
Citate din Nan Jing (Clasicul Dificultăților)
Nan Jing întărește natura unică a San Jiao, afirmând că Încălzitorul Triplu „are un nume, dar nu are formă, ceea ce îl face diferit de toate celelalte organe Yang”. Aceasta subliniază identitatea sa funcțională, mai degrabă decât anatomică, în cadrul sistemului MCT.
Nan Jing descrie cei Trei Încălzitori ca fiind „calea și căile lichidelor și cerealelor, începutul și sfârșitul Qi-ului…” , accentuând rolul său central în digestie și metabolism. De asemenea, prezintă un paradox aparent: San Jiao „este responsabil pentru admisie, dar nu pentru descărcare” și, în același timp, „stăpânește descărcarea, dar nu admisia, și servește ca transmițător”. Această aparentă contradicție poate fi reconciliată prin înțelegerea San Jiao ca o cale sau un conduct, mai degrabă decât un organ cu funcții directe de stocare sau expulzare. Acesta „primește” (admisie) și „transmite” (descărcare) substanțe prin canalele sale, facilitând mișcarea acestora fără a le reține sau expulza direct. Este infrastructura care permite fluxul, preluând Qi-ul care alimentează descărcarea și descărcând Qi-ul care alimentează admisia. Această interpretare consolidează rolul San Jiao ca mediator și facilitator al proceselor fiziologice, evidențiind natura sa subtilă, dar profundă, care este crucială pentru înțelegerea esenței sale dincolo de o înțelegere anatomică literală. Nan Ching explică în continuare că Yuan Qi (Qi-ul Original) rezidă între cei doi Rinichi în abdomenul inferior și este distribuit în întregul corp de către Încălzitorul Triplu.
Alte Referințe Clasice
Su Wen, capitolul 8, pregătește terenul pentru relația Pericard-San Jiao, descriind Pericardul ca „funcționarii civili; de la ei poate veni bucuria și plăcerea”. Lei Jing oferă o sinteză puternică a rolului general al San Jiao, numindu-l „comandantul suprem al întregului Qi al diferitelor organe, Qi-ul Protector, Qi-ul Nutritiv și Qi-ul Meridianelor din Interior și Exterior, dreapta și stânga, regiunile superioare și inferioare”, și subliniază responsabilitatea sa pentru „comunicarea între diferitele părți ale corpului”.

